Com recuperar la confiança de les famílies descontentes

Miquel Rossy

Parlem més amb els gests que amb les paraules

Miquel Rossy

King’s School: tradició o innovació? Trajectòria

Miquel Rossy

Les famílies són part de la teva marca

Miquel Rossy

Com haig de reaccionar davant d’un pare emprenyat?

Miquel Rossy

Sense reputació interna, no hi ha reputació externa

Miquel Rossy

Sobre el racional i l’emocional en les portes obertes

Miquel Rossy

Innovació o innovacionisme?

Miquel Rossy

Les etiquetes de la teva escola no les tries tu

Miquel Rossy

Repetir, repetir, repetir

Miquel Rossy

Per què, per fer un bon paper, has de triar tu el paper?

Sí, d'acord. No és el tema més apassionant. Però hi ha algunes coses sobre el paper que has de saber. Desgraciadament, en el món escolar són molt pocs els qui valoren la importància del paper. La majoria d’escoles no hi han pensat mai. Senzillament, quan han d’imprimir alguna cosa, deixen que sigui la impremta qui el triï. En alguns casos, es recorden de seleccionar per a alguns impresos un paper determinat (diran, per exemple, “aquesta targeta me la imprimiu amb paper conqueror”), però sense cap preocupació per la coherència amb la resta d’impressions de l’escola. La proposta  que us faig ara és utilitzar el paper com un element d’identitat més, que doni elegància i personalitat al conjunt d’impresos de l’escola. Serà secundari, sens dubte, però reconeixible ni que sigui de forma inconscient. En qualsevol cas, fixar d’antuvi un tipus de paper i un gramatge ens servirà per no cometre errors, que [...]

Per què a mi no em queda tan bé? Els secrets del disseny

Has de fer un powerpoint, una portada, un pòster o fins i tot una quartilla amb només text. Per més que hi poses lletres grosses, dibuixets, requadres, no aconsegueixes que et surti bé. En canvi, el Carles és un artista. En un moment fa que brilli d’una forma que tu no aconseguiràs mai. No intentis enganyar-te, però. No diguis que el disseny és només decoració i que l’important són les idees. Reconeix que quan està ben dissenyat es veu molt més professional i sembla que les idees siguin més convincents. Per què a tu no et queda bé? Potser és que artista s’hi neix? No. És cert que hi ha qui està naturalment més capacitat, qui de forma intuïtiva aprèn els principis del disseny i els aplica amb gran facilitat. Però, com tot a la vida, aquest múscul també es pot enfortir. Si de forma racional ens esforcem a adquirir aquests [...]

Per què l’estiu és una nova oportunitat?

Amb la calor primerenca que anuncia la proximitat de l’estiu, els carrers de la ciutat tornaran a mostrar-nos publicitat d’escoles a tanques i OPI, o grans pancartes als murs d’alguns centres educatius. També ens en trobarem anuncis a la premsa local i ens arribaran tota mena de flyers. Potser sense arribar al nivell dels dies de preinscripció i de convocatòries a les portes obertes, però Déu n’hi do. És la publicitat dels cursos d’estiu. Aquesta publicitat no s’adreça, lògicament, a les famílies de l’escola pròpia, sinó a les de d’altres escoles. I és que cada cop hi ha més participació en les activitats estivals d’infants sense cap intenció d’incorporar-se després al centre on s’apunten: els pares cerquen omplir els dies de juliol amb un producte convincent i les escoles accepten competir per aquest servei. En general l’oferta de les escoles és força similar en el plantejament (un estiu diferent, divertit, esportiu, en anglès, [...]

Quins textos hem de posar en un anunci?

Un cop decidit que farem un anunci, els objectius que ens proposem amb l’anunci i quina mena de missatge volem transmetre (tot això ho tractem enun altre post), ens posem a escriure’n el guió. Què ha d’aconseguir el text? Què hi hem de posar? Molt text o poc? Què no hi pot faltar? Quan ens hem passat amb l’extensió? Com dividim els textos d’un anunci? Un anunci gràfic acostuma a tenir aquestes parts: titular (vinculat ordinàriament a una imatge) cos de text signatura Val a dir que com qualsevol altra regla, ens podrem saltar aquesta en benefici de la finalitat de l’anunci. Fins i tot, cabria la possibilitat d’un anunci sense textos. El que en tot moment hem de tenir al cap és l’objectiu de l’anuci: el nostre consumidor, quines són les característiques més importants del producte, què pot fer-lo atractiu al consumidor.  EL TITULAR Qualsevol persona que visqui en [...]

PORTES OBERTES
(amb lletres molt grans)

En els dies previs a la preinscripció, no hi ha escola que no organitzi jornades de portes obertes. Els pares i les mares volen encertar la tria i, abans de prendre la decisió, visiten unes quantes escoles. És un fenòmen que creix cada cop més. Abans, si la primera els convencia, s’hi quedaven. Ara en visiten més de cinc. Aquests dies veiem pertot arreu pancartes i fullets, anuncis i tanques, que convoquen a la jornada de tal o tal altra escola. Les portes obertes, amb els anys, s’han anat perfeccionant. La baixa natalitat i la competència exigeixen que les bones idees es copiïn molt de pressa. Hi ha escoles que planifiquen amb altíssima professionalitat aquest esdeveniment i aconsegueixen una diada molt atractiva, que esdevé una bella experiència de marca. Efectivament, tota l’escola es bolca en les portes obertes: Planifiquen bé la data: ni massa d’hora que les famílies perdin el record de [...]

Com puc dissenyar una infografia?

Es podria parlar molt i molt sobre si l’interès creixent per les infografies prové de la necessitat de superar la infoxicació (intoxicació d’informació) presentant dades més fàcilment comprensibles i creïbles, o de la necessitat de ser sintètics provinent de la immediatesa de les comunicacions, o bé del valor més gran de les imatges en un món ple de pantalles. Però per tots aquests motius, ens estalviem la reflexió. El fet és que les infografies han esdevingut un canal extraordinari per transmetre informació. I cada cop són més els àmbits –també l’escolar– on es fan presents. Podem exposar mitjançant una infografia el nostre estil educatiu, les tendències pedagògiques actuals, les qualitats que s’esperen d’un docent, però també continguts de la nostra matèria educativa: els tipus de verbs irregulars, les fórmules dels moviments rectilini i circulars, les obres principals d’un període artístic, la classificació dels climes… Mai no aconseguirem transmetre la profunditat [...]

Infografies i esquemes sobre branding escolar

Ens agradaria que ens llegissin tot el que escrivim. És una reclamació difícil en l'era dels 140 caràcters de Twitter. Això val també per a l'escola. Us atreviríeu a fer una enquesta entre pares i mares sobre el tant per cent de cartes i circulars que es llegeixen? Per això, cal calcular molt bé què val la pena escriure i com. Una bona infografia pot aconseguir millor comunicar un seguit d'idees que la carta pomposa del director. Imagineu que heu de donar indicacions de mobilitat a les famílies que vénen a buscar els fills a l'escola. Oi que el que us surt natural és començar a redactar una carta explicativa? No seria molt més simple un "Adjuntem indicacions per facilitar la mobilitat" i una mapa amb una infografia dels passos que cal donar? Trobareu en aquest blog una guia per a l'elaboració d'una infografia. Preparant-la he après jo mateix maneres de [...]

8 idees bàsiques sobre els colors: de la pantalla al paper

El color és un identificador corporatiu important. En algunes identitats visuals , molt important: preguntem què en pensen a Coca-cola o Heineken. Per això importa gestionar-lo bé. És cert que no tothom arribarà a copsar a simple vista els mateixos matisos de colors. Com ho és també que els colors es veuen diferent, depenent de la llum de l’entorn, dels colors del voltant, del tipus de paper; que és, doncs, impossible que dos impressos i un anunci lluminós, per exemple, tinguin colors idèntics. No podem fiar-nos tampoc del que veiem a la nostra pantalla. Hi ha monitors molt fidels als colors reals, però són caríssims. I en qualsevol cas, sempre dependrem –com hem dit– de la llum del local i de la calibració correcta del monitor. A més a més hem de comptar que molt sovint aquell disseny després s’haurà de veure amb un altre monitor: si, posem per cas, [...]

10 consells per fer bones fotos de temes escolars

Fer bones fotos no és fàcil, però tampoc no és massa difícil. A continuació us donem 10 consells bàsics que us ajudaran a millorar fàcilment la qualitat de les vostres fotografies: 1. La regla dels terços: com enquadrar bé Llevat dels casos en què es vulgui donar un enquadrament especial, les fotografies s'ajustaran a tres divisions imaginàries horitzontals i tres de verticals. És un critèri útil en tots els casos, però sobretot quan hi hagi persones. El resultat és que els ulls quedaran sempre a la divisòria del terç superior amb el central, sigui quina sigui la distància en què es trobin les persones, com es veu en aquestes dues imatges. Quan la persona està de perfil es desplaçarà la seva col·locació cap al costat on tingui l’espatlla perquè imaginàriament tingui una trajectòria on mirar o caminar. Un error característic de principiant és situar el cap de la persona just en el [...]

Què és el que haig de saber sobre tipografia?

L’elecció d’un tipus de lletra és important. En primer lloc, perquè afecta a la mateixa finalitat de les lletres: que puguem llegir els textos. I què fa que un text sigui més legible? Bàsicament tres coses: que les seves lletres no siguin gaire diferents de les que estem acostumats a llegir, que tinguin la mida adequada i que hi hagi prou contrast amb el fons i el seu voltant. Però l’elecció de la tipografia és important també perquè la lletra esdevé un identificador de la marca corporativa. Reconeixem una marca pel seu nom, pel seu logo, pels seus colors, però també per les tipografies que utilitza. Tot i no ser dels principals identificadors, no hi ha dubte que és dels que més cohesiona una identitat, ja que es troba en tots els documents de l’entitat. Les tipografies influeixen de manera molt subtil en la capacitat d'atraure i de ser recordada d’una identitat [...]