|
ESTRATÈGIA |
|
Paul Capriotti
Planificación estratégica de la imagen corporativa
Ariel Comunicación. 2005.
El llibre aborda, des d’una prespectiva conceptual i metodològica, l’anàlisi de la imatge corporativa en les organitzacións. Amb fonaments basats en ela comunicació, la psicologia social i la sociologia, reflexiona al voltant dels principis fonamentals de la imatge corporativa. Recordo que em va clarificar molt la importància de situar la nostra imatge en la ment dels nostres públics i no en nosaltres mateixos. És un llibre dens, que exigeix llapis i paper. També forneix dels coneixements per abordar l’anàlisi i el canvi de la cultura i la imatge corporatives. |
|
Norberto Chaves / Raúl Bellunccia
La marca corporativa. Gestión y diseño de símbolos y logotipos
Paidós. Estudios de comunicación. 2003
Són només un centenar de pàgines, claríssimes i pràctiques, que fan comprensible als directius les nocions imprescindibles per a la gestió d’una marca corporativa. És un llibre útil tant a dissenyadors, com a directius de comunicació. A aquests els serà molt útil per evitar que sigui el mer gust personal qui regeixi les seves decisions sobre la identitat visual. |
|
Norberto Chaves
La imagen corporativa. Teoría y metodología de la identificación institucional
Gustavo Gili. Diverses edicions.
Contribució al concepte d’imatge corporativa i el sue context semiòtic. Ajuda a comprendre la seva relació amb identitat, realitat i comunicació. És un llibre de notable pregonesa terminològica i teòrica. No l’aconsellaria a qui només busqués un bernís de formació pràctica. |
|
Lluis Bassat
Inteligencia comercial
Plataforma editorial. 2011
En tota la seva vida VanGogh només va aconseguir vendre un quadre. Picasso, en canvi, va vendre tota la seva producció, que va ser molta, es va fer immensament ric i ningú va gosar mai dir que la seva pintura fora comercial. El que era comercial era la seva intel·ligència. Aquest és un dels molts exemples que Luis Bassat utilitza en aquest llibre per explicar què és la intel·ligència comercial, per què és necessària, i com podem desenvolupar-la si no hem tingut la sort de néixer amb ella. |
|
Janelle Barlow – Paul Stewart
El valor de la marca en el servicio al cliente
Gestión 2000. 2005
La marca és important en l’empresa moderna. Però no només la marca visual. Barlow i Stewart mostren com un servei al client on-brand que recolzi i ampliï la marca d’una companyia pot reportar un avantatge enorme. Les empreses poden convertir l’estratègia dels seus serveis en una eina eficaç per crear i mantenir una marca distinta.
|
|
Justo Vilafañe
Imagen positiva. Gestión estratégica de la imagen de las empresas
Pirámide. 1998
Es formalitzen també en aquesta obra els presupostos teòrics de la Imatge Corporativa, amb un plantejament divers als anteriors: el pes de la reputació, com a cosa diversa de la imatge corporativa. Molt interessants les metodologies d’auditoria de la imatge. |
|
Hardvard Business Review
Gestión del conocimiento
Deusto 2003.
Un seguit d’articles de primer nivell (Druker, Argyris, Nonaka…), vinculats pel fet de tractar la nova organització empresarial basada en la creació i la gestió del coneixement. Tracten temes com ara, la manera d’implicar tots els cervells de l’empresa, aprofitar l’experiència, i la forma com els directius han de canviar la seva cultura per tal de treure el màxim dels millors. |
|
Ricardo Semler
Radical. El éxito de una empresa sorprendente
Gestión 2000.
Desconec si l’èxit de Semco és tan extraordinari com el canvi cultural que s’hi dibuixa, però la proposta de Semler és extraordinàriament poderosa i es basa en la confiança en els treballadors. Llibre de capçalera per a qualsevol directiu. |
|
Justo Vilafañe
La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas
Pirámide, 2004.
Primera obra escrita en castellà sobre la reputació corporativa i pensada com una guia per a la gestió professional de la reputació empresarial. S’ofereix la relació de la reputació amb la resta dels actius intangibles de les empreses. |
|
Stephen M. R. Covey
El factor confianza
Paidós Empresa, 2007.
El fill del gran autor d’Els 7 hàbits de la gent altament efictiva, no desmereix el pare. La confiança és “el valor que tot ho canvia”. Es demostra que a més d’una virtut social és un motor econòmic. Molt recomanable. |
|
|
|
IDENTITAT |
|
Serafín Antúnez
El Proyecto Educativo de Centro
Graó. 13a edició 2007.
Considerant el PEC un instrument de treball en constant evolució, amb la finalitat de potenciar la creativitat i l’autonomia dels centres educatius, emfatitza les pràctiques participatives durant la seva construcció i aplicació. Imprescindible quan toqui elaborar el PEC. |
|
John P. Kotter
Al frente del cambio
Empresa Activa, 2007.
A través de vuit passos, estableix el camí per a aconseguir un canvi cultural consistent en qualsevol organització. A través de nombrosos exemples pràctics, ensenya a evitar la inèrcia empresarial, superar els obstacles i integrar les innovacions en l’estructura empresarial. |
|
Pablo Cardona / Carlos Rey
Dirección por misiones
DEUSTO, 2008.
La missió i els valors no poden ser només una frase que es penja a la paret. Són importants per a l’èxit de l’organització. La Direcció per missions és una forma de liderar persones en les organitzacions. |
|
|
|
MARCA |
|
Luis Bassat
El libro rojo de las marcas
Espasa, 1999.
Introducció de divulgació al món de les marques, amb molts exemples i fotografies. La distinció amb el producte. L’estratègia. La personalització. El packaging, etc. Una lectura amena, plena d’exemples que il·lustren el seu contingut. |
|
Marçal Moliné
Malicia. Para vender con marca
Ediciones Deusto. 1996
Combinant amb gran originalitat la tècnica del màrqueting amb l’astúcia de l’estratègia militar, construeix un mètode pas a pas, una guia pràctica per desenvolupar una estratègia de marca, sistematitzat amb una successió de quadres de treball. Explica com aprofitar l’assessorament , especialment de l’agència de publicitat i dóna claus per avaluar la qualitat de les peces publicitàries. |
|
Xavier Oliver Conti i Elisenda Serra Masip
Marques que somien
Totes les empreses que excel·leixen tenen una mateixa cosa en comú: somien. Mitjançant històries d’èxit que constitueixen excel·lents fonts d’aprenentatge, els autors ens ajuden a descobrir i a explicar el somni, a compartir-lo amb totes les persones que, d’una manera o una altra, estan en contacte amb la nostra empresa. |
|
Kevin Roberts
Lovemarks. El futuro más allà de las marcas.
L’única solució per a les marques és crear experiències capaces de construir vincles emocionals de llarga durada amb els consumidors. Les lovemarks pertanyen als consumidors, no a les empreses. El llibre descén al camp pràctic i marca el camí per esdevenir una lovemark. Que fàcil per a una escola és ser estimada per la seva comunitat! Imprescindible. |
|
Enrique Martín
Nominología. Como crear y proteger marcas poderosas a través del naming
FC EDITORIAL. 2009.
Tracta –a manera de manual– sobre el procés de creació i protecció de noms de marca existosos. Ofereix informació útil i amena als professionals de la publicitat i el màrqueting, als advocats i agents de marques… El nom és per a una marca el seu primer identificador. Cal tenir-ne molta cura. |
|
Melissa Davis
Mucho más que un nombre. Una introducción a la gestión de las marcas
Parramón, 2006.
És un llibre de llenguatge planer, amb moltes il·lustracions, exemples reals, entrevistes a líders del sector, sobre el principis del brànding, l’estratègia de màrqueting i els factors que intervenen en la creació i la consolidació d’una marca. |
|
|
|
COMUNICACIÓ |
|
Rick Levine i altres
El Manifiesto Cluetrain
Deusto, 2008.
Publicat l’any 2000, abans de l’ecolosió de les xarxes socials, el missatge del Manifest ha demostrat ser profètic. Estructurat en 95 tesis, com les de Luter, exposa la necessitat de comunicar-se amb els consumidors. Els mercats són converses. Les campanyes de màrqueting tradicionals ja no són la millor manera de parlar de tu a tu amb els clients. |
|
Álvaro González-Alorda
El Talking Manager: cómo dirigir a las personas a través de conversaciones
Alienta. 2011.
Té converses pendents? Parla prou amb els seus companys o amb els seus treballadors? El Management de la conversa, una disciplina basada en les converses cara a cara i sobre la qual versa aquest llibre, explica per què la qualitat del lideratge depèn de la qualitat que tinguin les seves converses. |
|
Ferran Ramón-Cortés i Álex Galofré
Relaciones que funcionan
Conecta. 2016.
Relaciones que funcionan és una eina per conèixer millor els altres, ajustar la nostra relació amb ells i, d’aquesta manera, evitar malentesos i conflictes. Les persones tenim estils diferents, i això fa que rebem la comunicació de forma diferent. Adaptar la nostra comunicació a l’estil de la persona a la qual ens dirigim fa que ens puguem entendre millor. Cada persona té un estil de relació amb els altres diferent, que es poden agrupar en quatre tipologies. |
|
Óscar Rodríguez Fernández
Community Manager. Conviértete en experto en “social media”
ANAYA, 2011.
El llibre vol ser una guia per esdevenir communty manager, responsable de la gestió i la dinamització de les comunitats d’usuaris a Internet: habilitats necessàries, com abordar un projecte Social Media, quines són les eines de treball imprescindibles. És cert que han passat només quatre anys, però moltes de les afirmacions que s’hi fan ja han periclitat. No, en canvi, els principis que les mouen. |
|
Charo Sábada i Xavier Bringué
Redes sociales. Manual de supervivencia para padres
Viceversa, 2011.
Planteja les xarxes socials des del punt de vista educatiu. Els pares, empesos a educar els seus fills, nadius digitals en un camp on tècnicament no estan tan preparats com ells. El llibre mostra les oportunitats de les xarxes i els seus riscs. |
|
Dan Roam
Bla. Bla. Bla. Qué hacer cuando las palabras no funcionan
Gestión 2000. 2012.
Roam ofereix el pensament vívid com a solució per fer la comunicació de temes complicats de forma senzilla. A través d’exemples, demostra que tothom pot aplicar aquest sistema, tant les ments més analítiques, que odien dibuixar, com les més emocionals, que odien escriure. És un llibre per ajudar a eliminar el bla, bla, bla, bla per a sempre. |
|
Carmine Gallo
Las presentaciones: Secretos de Steve Jobs
McGrawHill
Steve Jobs, CEO d’Apple, establí un estil pioner en les seves Keynoyes. Aquesta guia ensenya com aplicar les seves tècniques en les presentacions, per fer-se pròxim a l’auditori. Ofereix molts exemples de tècniques reals d’Steve Jobs. |
|
Gonzalo Álvarez Marañón
El arte de presentar
Gestión 2000, 2012.
No n’esperava molt i, en canvi, haig d’afirmar que de tots els llibres sobre presentacions, és el que he vist més clar i complet. Exposa com planificar, estructurar, dissenyar i exposar presentacions. És una eina molt útil per a qualsevol persona que s’hagi d’enfrontar a la tasca de presentar en públic. |
|
Jeremy Donovan
Método TED para hablar en público
Ariel 2013.
Un dels organitzadors del TED, ens ofereix aquesta guia plena de consells per fer de l’exposició oral un acte inspiradors capaç d’atraure el públic. Quin és el secret de les conferències TED? La narració, la repetició del lema, l’estructura, el llenguatge corporal, el to, l’empatia amb el públic… És un llibre breu, que es llegeix en un parell d’hores. |
|
Robin Houghton
Piensa en blog
Oceano. 2012.
Tot sobre plataformes, continguts, promocions i xarxes socials. Informació vàlida per a tota mena de blogs: professionals, creatius, personals, audioblogs, etc. Conté centenars de consells, tutorials, entrevistes a blogers d’èxit i un munt d’idees per personalitzar el blog, amb eines de darrera generació. Qui molt abraça, poc estreny. |
|
Ferran Ramon-Cortés
La química de les relacions. L’art de construir vincles entre persones
Pòrtic 2013.
Les relacions pesonals funcionen com una balança. Només quan està inclinada cap al costat bo la relació funciona. Explora els comportaments que fan pesar un plat i un altre i que poden provocar un desequilibri negatiu. Escrit a partir d’històries viscudes. |
|
Ferran Ramon-Cortés
Virus
Pòrtic 2013.
La descripció d’un virus en una illa fictícia serveia a Ferran per ajudar el seu amic Albert a entendre què està passant en la seva empresa: una epidèmia de rumors amenaça de desastabilitzar tota l’empresa. Virus explora el perill dels rumors que infecten la comunicació i desestabilitzen les organitzacions. Proposa una particular «vacuna»: 8 accions que podem dur a terme tots en els nostres respectius entorns per aconseguir una bona comunicació i immunitzar-nos contra els rumors. |
|
|
|
PUBLICITAT |
|
Luis Bassat
El libro rojo de la publicidad
De bolsillo, 2007.
Els secrets de la publicitat; la que ven i la que no. Les estratègies i els diferents camins creatius. Els secrets d’un bon eslògan. Les promocions, el màrqueting directe, la publicitat institucional. En definitiva, una introducció molt divulgativa al món de la publicitat. |
|
Mariano Castellblanque
Manual del redactor publicitario.
Esic, 2005.
És un llibre pensat per a estudiants de publicitat o en els primers anys com a redactors. Interessant també per a anunciants que volen filar prim i entendre com treballa l’agència de publicitat. |
|
|
|
DISSENY |
|
Mark Gatter
Listo para imprenta. Cómo llevar los proyectos de la pantalla al papel
Índex Books, 2005.
Agraeixo a Sylvie Estrada, editora d’ÍndexBooks, que m’hagués regalat aquest llibre molt complet i pràctic, que m’ha estalviat més d’un disgust a l’hora de preparar els dissenys per a imprimir. Els tipus d’impressió, el paper, el pas d’RGB a CMYK, la calibració de la imatge, el reventat, alguns trucs de Photoshop… Desgraciadament, molts dissenyadors gràfics titulats no saben gaire dels requisists del procés d’impressió. |
|
Catherin Fisher
Rediseño de la imagen corporativa
GG, 2000.
Com redissenyen les empreses la seva identitat gràfica sense crear confusió? Es mostren 25 projectes d’imatges corporatives redissenyades: modernització, reubicació i redifinició de programes d’identitat visual. Es comprèn el pas de l’abans al després de cada redisseny. Abundants fotografies i gràfics. |
|
Mono
Identidad corporativa. Del brief a la solución final
GG, 2004.
Explora el processos tècnics i creatius utilitzats en el desenvolupament del disseny de la identitat corporativa d’una sèrie de quinze empreses internacionals. Es recorre el procés complet del projecte, des del disseny de la identitat fins a les seves diverses aplicacions. Amb moltes imatges, com ara els primers esboços i abundants comentaris dels dissenyadors que hi intervenen. |
|
Lewis Blachwell
Tipografía del siglo XX
GG, 1998.
Marc de referència per valorar els punts claus de la història de la tipografia. Mostra l’evolució de les tipografies al llarg de les dècades i s’analitzen les fites importants, com ara la seva fabricació en sèrie, l’aparició dels mitjans de comunicació no impressos, la irrupció dels Machintosh, etc. Més de 200 il·lustracions ajuden a formar-se en aquesta part de la història de l’art del segle XX, que és la història de les fonts tipogràfiques. |
|
Enric Jardí
Veintidós consejos sobre tipografía (que algunos diseñadores jamás te revelarán) y veintidós cosas que nunca debes hacer con las letras (que algunos tipógrafos nunca te dirán)
Actar, 2007.
Aquest petit llibret és una síntesi de pautes i d’errors en els dissenys amb tipografies. Respectant la possibilitat de contradir qualsevol d’aquests punts, suggereix principis d’actuació simples. Molts són de gran utilitat per evitar errors de gruix. |
|
Timothy Samara
Diseñar con y sin retícula
GG, 2002.
En la primera part, s’exposen els tipus bàsics de retícula, il·lustrats amb una selecció de projectes. En la segona part, Samara se centra en el disseny que desafia les nocions organitzatives basades en la retícula. Després d’analitzar la ruptura de l’estructura, es presenta un segon bloc d’exemples, que en aquest cas mostren com la retícula es qüestiona o s’abandona per optar per mètodes alternatius. El llibre, a més de formar sobre l’ús de retícules, esdevé una fons d’inspiració. |
|
Capsule
Claves del diseño. LOGOS
GG, 2007.
Presenta teories, procesos, exemples i mètodes de professionals del disseny d’arreu del món per orientar els dissenyadors de logotips que vulguin ser efectius. Segueix les etapes del procés (planificació, creació i implementació) i aprofundeix en els factors emocionals i intuïtius. |
|
Rob Carter
Diseñando con tipografía
Index Book, 1996(?)
És un llibre de fa molts anys i potser els exemples de logotips que mostra són fora de moda, però els principis que s’hi expliquen són universals. Especialment brillants les quatre primeres planes, que són un resum dels conceptes tipogràfics bàsics. |
|
Michelle Taute
Claves del diseño. FOLLETOS
GG, 2007.
Expositors de rebedor, flyers a les bústies, informació de promoció… Hi ha tants fullets en la nostra vida que costa que ens hi fixem. Aquest llibre és un instrument perquè aconsegueixis fer-los impactants i eficaços. El disseny, la planificació econòimca, el tractament de la identitat, la maquetació, les tècniques d’impressió. |
|
Philipp Luidl
Tipografía básica
Campgràfic, 2004.
Forneix el lector –format en una època on la tipografia queda en mans de les plantilles dels programes de maquetació– dels coneixements bàsics de la composició tipogràfica tradicinal, sense dogmatismes. |
|
William Lidwell i altres
Principios universales del diseño
BLUME, 2011.
És una obra didàctica per a dissenyadors de totes les disciplines. Combina el text descriptiu sobre conceptes de disseny amb exemples il·lustrats de cadascun d’ells. Abraça abastament els pilars de la teoria de disseny. |
|
Josh Ritchie, Jason Lankow, Ross Crooks
Infografías
Gestión 2000. 2013
La popularitat de la infografia s’ha disparat els darrers anys. El disseny de la informació i la visualització de dades s’empren ara per a tot. Aquest llibre ensenya els lectors com trobar històires en les dades, elaborar una narrativa convincent i representar-la visualment per a qualsevol públic. Aprofundeix, en definitiva, en el poder de la visualització, examinant què és eficaç per ajudar a la comprensió i la retenció d’informacions complexes. |
|
Dan Roam
Haz que tu presentación sea algo extraordinario
Gestión 2000. 2015.
Introdueix un conjunt d’eines per fer presentacions extraordinàries, basant-se en les idees dels llibres anteriors: comprendre el públic, construir històries clares, treballar tots dos hemisferis cerebrals a través dels dibuixos, crear efectes visuals eficaços, canalitzar la por cap a la diversió. |
|
Vicky Eckert i altres
Growing graphics
Index Books, 2009.
Hi ha molts llibres amb exemples de dissenys gràfics de qualitat, però aquest té la peculiaritat de ser dissenys que tenen els nens com a públic, per això esdevenen un bon model per a les escoles. El llibre està ordenat per edats dels destinataris dels dissenys. |
|
Frank Berzbach
Psicología para creativos. Primeros auxilios para conservar el ingenio y sobrevivir en el trabajo
GG, 2013.
La creativitat és un ofici i, com a tal, comporta una sèrie de situacions no sempre fàcils de dur. Des dels il·lustradors que treballen sols a casa, fins al directors d’art publicitaris que tenen al seu càrrec un gran equip multidisciplinar, trobaran en aquestes pàgines un il·luminador retrat del món laboral i una guia pràctica per adquirir bons hàbits de treball i no bloquejar-se en la seva trajectòria professional. |
|
|
|
CREATIVITAT I INNOVACIÓ |
|
Edward de Bono
Simplicidad
Editorial Paidós, 2009.
Vivim abrumats per la complexitat. Volem més simplicitat, però resulta difícil d’aconseguir-la. De Bono, amb la seva claredat característica, demostra que moltes complicacions desapareixierien preguntant-nos si la raó de cada cosa encara és pertinent. |
|
Edward de Bono
El pensamiento lateral
Editorial Paidós, 1991.
El “pensament lateral” és un pensament creatiu, una manera diferent d’usar el cervell sense la lògica, encara que pugui semblar irracional. La lògica és unidireccional, segueix el camí que s’ha traçat. El pensament lateral compta amb infinites maneres d’arribar a la solució. Fuig de les idees fixes que lliguen les ales de la creació. |
|
Franc Ponti / Xavier Ferras
Passió per innovar
Granica, 2006.
Passió per innovar permet conèixer el perfil de competències de les persones creatives (i, a través d’un divertit qüestionari, analitzar i potenciar les pròpies), desenvolupar estratègies de creativitat (el model Think), aprendre a treballar creativament en equip, analitzar com funcionen les empreses innovadores i comprendre les principals macrotendències que configuraran els mercats de futur. |
|
Juan Gasca, Rafael Zaragozá
Designpedia
LEO, 2014.
Designpedia és un manual imprescindible sobre Design Thinking que recopila totes les eines amb les qulas es poden dur a terme els reptes de la innovació i l’empreneduria al voltant de quatre fases: mapejar, explorar, contruir i testar. I a més, desvetlla com, utilitzant els instruments adequats, es pot generar solucions originals i vàlides. |
|
Edward de Bono
Creatividad: 62 ejercicios para desarrollar la mente
Editorial Paidós, 2006.
El mètode de Edward de Bono s’ha implantat en centres d’ensenyament del Canadà, dels EUA, de la Xina i de Rússia. En aquest llibre, el lector trobarà 62 jocs que fomenten la creativitat i el pensament lateral. Tothom vol ser creatiu. La creativitat fa la vida més divertida, més interessant i més productiva. Hi ha qui pensaque la creativitat és quelcom amb què es neix i que no pot ser apresa. Això és fals. |
|
Alfons Cornella / Antoni Flores
La alquimia de la innovación
DEUSTO. 2007.
Dos dels grans practicioners de la innovació contrasten en aquest llibre les seves experiències i idees al voltant dels aspectes principals que conformen la innovació i com fer-la possible. Cadascun dels deu capítols arrenca a partir d’una paraula clau que sintetitza l’essència dels processos i cojuntures que provoquen l’espurna inicial i la rentabilització ulterior de tota la innovació. |
|
Luis Bassat
La creatividad
Conecta. 2014
La creativitat és no és un do, és una actitud que busca transformar la realitat. Crear és fer que una cosa valuosa que no existia, existeixi. La creativitat, tal com l’entén Lluís Bassat, és una facultat innata de l’home, que va molt més enllà d’un invent concret. Es tracta de la capacitat d’aportar grans avenços que modifiquin el curs de la història. |
|
McAlhone and David Stuart, with a foreword by Edward de Bono
A Smile in the Mind Phaidon 1995.
Witty Thinking in Graphic Design. An exploration of witty thinking – humour, irony, playfulness – in graphic design. Presents the best witty graphics produced over the past 30 years with work from over 300 designers in the US, Britain, Europe and Japan. |
Deixeu un comentari